Visuele identiteit FritsJurgens

‘Hidden perfection’

FritsJurgens wordt mondiaal gezien als de meest toonaangevende producent van taatsdeurscharnieren. Aan Dizain de uitdaging om dit onzichtbare product een onderscheidend gezicht te geven. In positionering en visuele identiteit.

Taatsdeuren zijn high-end deuren waarbij de scharnieren niet aan de zijkant van de deur geplaatst worden, maar in de boven- en onderzijde van de deur. Dit geeft de deur een chique en verfijnde uitstraling. Waarbij de producten van FritsJurgens de overtreffende trap zijn.

Onderscheiden van het normale

FritsJurgens is een bijzonder bedrijf dat veel van zichzelf eist. Deze extreme, compromisloze drive leidde ertoe dat FritsJurgens zich binnen een decennium in een competitieve markt wereldwijd wist te ontwikkelen tot de hoogst gewaardeerde producent van taatsdeurscharnieren. Het bedrijf won hiermee al talloze internationale design awards en bij vooruitstrevende architecten staat de taatsdeur nu bekend als ‘FritsJurgens-deur’.

See the unseen

De scharnieren van FritsJurgens zijn uniek. Het bedrijf is er als eerste – en enige – in geslaagd om een scharnier te ontwikkelen dat volledig in de boven- en onderkant van de deur weggewerkt kan worden, waardoor het systeem vrijwel volledig onzichtbaar is: FritsJurgens-taatsdeuren lijken ‘als vanzelf’ te draaien.

Hiermee was ook direct onze communicatieve uitdaging geschetst: want hoe verkoop je een product dat de eindklant meestal nooit te zien krijgt?

Hoe verkoop je een product dat de eindklant meestal nooit te zien krijgt?

Bovenkant van de markt

Tijdens de identiteits- en positioneringsessies met FritsJurgens werd duidelijk dat het bedrijf de absolute bovenkant van haar markt vertegenwoordigt en dat er aan deze positionering geen enkele concessie moet worden gedaan. FritsJurgens is er voor mensen die zich willen onderscheiden van het normale en die kiezen voor uitmuntende producten met een tijdloze schoonheid, zelfs als deze niet zichtbaar zijn. We brachten dit samen in de pay-off:

‘FritsJurgens. Hidden perfection.’

What would James Bond do?

Producten van FritsJurgens hebben een hoge ‘must have’- en ‘coolness’-factor. Tijdens de identiteitssessie werden hierbij begrippen als ‘understated chic’ en ‘stijlvol Brits’ genoemd. Dit wilden we uitstralen in de communicatie, maar uiteraard niet zo benoemen.

Speciaal hiervoor ontwikkelden wij de ‘James Bond’-test als uitgangspositie bij de vormgeving: James Bond – zeker in de uitvoering van Sean Connery – is uitermate cool, maar zal dit nooit over zichzelf zeggen.

De ‘James Bond’-test als uitgangspositie bij de vormgeving.

Door onszelf steeds de vraag te stellen: ‘Past dit bij James Bond?’, kwamen we tot een stijl waarin we vooral hebben weggelaten. Geen overbodige vormelementen, geen veelkleurigheid en geen uitbundige hoeveelheid lettertypes, maar hightech blauw en aluminium, een lichte letter en veel witruimte. Aangevuld met hoogwaardige fotografie.

Smooth operator

Deze hoogwaardige uitstraling hebben we ook doorgevoerd in de website, waarbij we – net als FritsJurgens bij zijn deuren – bijzondere aandacht hebben gegeven aan de beweging en animatie-effecten ervan die zich laten kenmerken door het woord ‘smooth’.

Bijzonder daarbij was ook de ‘X-ray’-animatie die we samen met Fuseffect ontwikkelden voor de website. Wanneer een bezoeker door de homepage scrolt, wordt een taatsdeur volledig doorzichtig waardoor het scharnier tevoorschijn komt. Zo maken we zichtbaar wat normaliter onzichtbaar blijft.

Passend bij de gewenste uitstraling van ‘hyper’-kwaliteit– een kruising tussen action heroes en hightech – was ook het veelvuldig gebruik van 3d. Samen met partners ontwikkelden we onder meer hoogwaardige 3d-productrenders en x-ray visuals.

Improving upon perfection

Dizain ontwikkelde de nieuwe communicatiestijl, website en brochurelijn (pdf) van FritsJurgens. Daarnaast verzorgden we de wereldwijde introductie van de nieuwste productinnovatie: SystemM. Daarbij werd ook onze volgende communicatie-uitdaging geschetst. SystemM onderscheidt zich namelijk van de andere systemen door de elegante deurbeweging met soft-close.

Deze beweging hebben we niet alleen onder woorden gebracht, maar wilden we vooral ook laten zien. Daarvoor ontwikkelden we samen met filmmakers Koen Leerink en Giso Spijkerman een 3d-video waarin de unieke deurbeweging natuurgetrouw nagebootst. Tijdens deze animatie verandert het beeld in de röntgen-variant waarin het nieuwe systeem zichtbaar wordt.

De animatie eindigt met de campagneslogan: ‘SystemM. Improving upon perfection’, een knipoog naar de overkoepelende pay-off en de voortdurende drive van de organisatie: ‘Wat vandaag al goed is, kan morgen nog beter’.

SystemM won in 2018 de internationaal zeer hoog aangeschreven Archiproducts Design Award voor ‘outstanding design’.

Volgende case Naar het overzicht