Arbeidsmarkt communicatie Zorg voor het Noorden

Samenwervende ziekenhuiszorg

De negen ziekenhuizen en de drie ambulancediensten in de regio werken in Zorg voor het Noorden samen aan de werving en opleiding van personeel. Dizain bedacht de naam en ontwikkelde het concept.

De campagne geeft een antwoord op de toenemende schaarste aan goedopgeleide zorgprofessionals. Hierdoor kan de kwaliteit van zorg op termijn onder druk komen te staan. Nu al moeten ziekenhuizen in Nederland door gebrek aan personeel soms afdelingen of operatiekamers sluiten. In plaats van elkaar te beconcurreren, besloten de twaalf toonaangevende organisatie voor ziekenhuiszorg in het Noorden hun handen ineen te slaan en zich gezamenlijk in te zetten voor meer instroom in de zorgfuncties. De basis voor Zorg voor het Noorden was geboren.

Zorg voor het Noorden

De door Dizain ontwikkelde campagne zet nadrukkelijk in op de kracht van de samenwerking en de voordelen hiervan voor (werkzoekende) zorgprofessionals. We communiceren dus altijd vanuit het collectief; de synergie van de samenwerking. Door uit te gaan van deze kracht laten we de diversiteit en het brede aanbod zien. Kortom: het collectief biedt wat een afzonderlijk ziekenhuis niet altijd kan bieden.

Creatief concept

‘Zorg voor het Noorden’ staat voor de toekomst van (werken in) de zorg in Noord-Nederland. En in die toekomst is samenwerking de essentie. ‘Zorg voor het Noorden’ ademt uit:

“Zo doen we dat hier in het Noorden, dit is voor ons vanzelfsprekend”

De samenwerking in ‘Zorg van het Noorden’ wordt ondersteund door een bescheiden, ondersteunend beeldmerk. De vorm van dit beeldmerk is afgeleid van de archetypische iconen van ziekenhuiszorg en ambulancezorg. Door deze vorm over elkaar heen te leggen, ontstaat een asteriskvorm. De uitsnede in het midden vormt een kompasroos naar het Noorden.

De kleuren van het beeldmerk sluiten aan op de huistijlkleuren van de deelnemende organisaties.

 

Om de naam ‘Zorg voor het Noorden’ verder duiding te geven, voegen we hieraan een verklarende descriptor toe: ‘Samenwervende ziekenhuiszorg’. Een subtiele variant op het woord ‘samenwerkende’ die precies aangeeft waar het om draait.

Zichtbare samenwerking

In beeld laten we ook steeds deze unieke samenwerking zien. Zo maakten we een video waarin de reis door een ziekenhuis wordt verbeeld. Zorgprofessionals van de verschillende ziekenhuiszorg-organisaties werken hierin naadloos samen om patiënten de beste zorg te kunnen verlenen.

Tone of voice

Bij het uitgangspunt ‘Zo doen we dat hier’ passen heldere, krachtige statements. In kopregels wordt het woord ‘hier’ gebruikt om het Noorden en de samenwerkende organisaties te benadrukken. Hier is het anders dan elders; een unieke samenwerking met enorme kansen.

“Hier werven wij gezamenlijk onze zorgprofessionals. En kiezen we niet voor onszelf, maar voor de zorg van ons allen.”

Grote impact

Voor Zorg voor het Noorden hebben we onder meer een actiesite ontwikkeld en sociale kanalen ingericht. Het initiatief blijkt zo relevant te zijn dat het allereerste bericht dat hierover werd gedeeld op Facebook binnen drie dagen een organisch (onbetaald) bereik had van ruim 30.000 mensen en maar liefst 115 keer werd gedeeld. Binnen 72 uur had Zorg voor het Noorden al meer dan 1000 volgers op Facebook.

Verschillende deelcampagnes

Onder de vlag van Zorg voor het Noorden zullen de komende periode een aantal deelcampagnes gevoerd gaan worden. Zo worden er gezamenlijke opleidingen voor anesthesiemedewerkers en kinderverpleegkundigen voor het voetlicht gebracht en worden mensen die ooit de ziekenhuiszorg hebben verlaten, gestimuleerd om terug te keren. Om de koppeling met de hoofdcampagne zichtbaar te maken, portretteren we hier ook de gezamenlijke groep zorgprofessionals maar zetten we de doelgroep letterlijk en figuurlijk op de voorgrond.

Verder praten over arbeidsmarktcommunicatie? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer arbeidsmarktcommunicatie cases?

Meer over onze visie op arbeidsmarktcommunicatie lees je in ons blog.

Volgende case Naar het overzicht