Campagne “bijzonder werk”

“Arbeidsmarktcommunicatie gehandicaptenzorg”

De gehandicaptenzorg in Noord-Nederland kampt met een groot en groeiend tekort aan werknemers. Als er nu niets gebeurt, loopt op termijn de kwaliteit van de zorg gevaar. Werkgeversorganisatie ZorgpleinNoord vroeg Dizain daarom een arbeidsmarktcampagne te ontwikkelen die ook bijdraagt aan het imago van de gehandicaptenzorg. Het resultaat? Bijzonderwerk.nl.

Veel potentiële werknemers hebben een beeld van de sector dat niet klopt. Ze zien de gehandicaptenzorg als een sector die zwaar en eentonig is en waarbij je weinig vooruitgang bereikt bij cliënten. En dat terwijl de mensen die in de sector actief zijn hun werk juist omschrijven als leuk, boeiend, afwisselend en voldoening gevend.

Het is hard werken, met een hoge mate van zelfstandigheid waarbij je een directe en positieve invloed op iemands leven hebt. Maar dat vraagt wel om medewerkers die creatief zijn in de oplossingen die ze bedenken en die alles uit een dag willen halen.

Vanuit-mogelijkheden-denkers

Goede arbeidsmarktcommunicatie vraagt om een heldere waardepropositie richting werknemers. Die vonden we door in de campagne niet alleen inzicht te geven in het bijzondere werk dat verricht wordt in de sector, maar vooral ook door een beeld te schetsen van de persoonlijkheden die gezocht worden. Want in de gehandicaptenzorg gaat het niet alleen om de harde vaardigheden die iemand heeft, maar vooral ook om de softskills.

Waar we normaliter de functie van iemand communiceren: ‘ik ben een (ambulant) begeleider’, laten we nu de benodigde softskills zien: ‘ik ben een vanuit mogelijkheden-denker’, ‘ik ben een gevoelige snaar-raker’ en ‘ik ben een hakken uit het zand-haler’.

"Wie je bent, is net zo belangrijk als wat je kunt"

Via persoonlijke verhalen vertellen mensen die nu werkzaam zijn in de gehandicaptenzorg hoe zij hun softskills inzetten om kleine stapjes vooruit te boeken bij hun cliënten. Samen schetsen ze een indringend beeld van hoe het werken in de sector werkelijk is: wat het van ze vraagt en vooral ook wat het ze brengt.

Brede doelgroep

De campagne richt zich op drie doelgroepen: werknemers die nu al in de zorg actief zijn, pas-afgestudeerden en mensen die nu iets totaal anders doen, maar wiens hart wel bij de zorg ligt. De campagne bestaat uit een website en wordt ondersteund met een pr-campagne en een socialmediastrategie.

Verder praten over arbeidsmarktcommunicatie? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer arbeidsmarktcommunicatie cases?

Volgende case Naar het overzicht