Interior branding bibliotheek 3.0

“Van uitleenfabriek naar maatschappelijk hart”

De bibliotheek als plek waar je boeken leent, is allang verleden tijd. Bibliotheek 3.0 is de plek in de samenleving waar alle inwoners kunnen lezen, digitaal vaardiger worden en zichzelf verder ontwikkelen. Een leven lang.

Deze nieuwe maatschappelijke positie vraagt om een andere inrichting van de ‘nieuwe’ bibliotheek. SVT Branding + Design Group ontwikkelde hierop een visie, OdV architecten tekende voor het interieur en Dizain zorgde voor de concrete doorvertaling in de interior branding. Het Bibliotheek 3.0-concept is inmiddels toegepast in Veendam en Appingedam en zal naar verwachting in meer plaatsen worden geïntroduceerd.

Ontmoet, leer, ontdek!

In de nieuwe bibliotheek kun je niet alleen terecht voor alle vormen van lezen, maar ook voor cursussen, workshops en leerstof. Je kunt er studeren, gebruik maken van oefenruimtes en elkaar ontmoeten in het Grand Café. Het is daarmee het levendige hart van ontmoeten, leren en ontdekken.

“De nieuwe bibliotheek is verbindend, inspirerend, open en ondernemend.”

Ruimtelijk ontwerp en interior branding versterken de identiteit van de bibliotheek en maken van alle producten en diensten een samenhangend geheel.

In het middelpunt

In het bestaande logo van de bibliotheek speelt de stip een belangrijke rol als letterlijk middelpunt. In de interior branding hebben we dit middelpunt – het hart van ontmoeten, leren en ontdekken – versterkt uitgevoerd. Zo zijn zowel de afbeeldingen als teksten uit een stippenpatroon opgebouwd.

Ontmoet de wereld

In Bibliotheek 3.0 neemt de ontmoeting de centrale plek in. Rondom dit ontmoeten zijn verschillende ‘werelden’ ingericht: kunst & cultuur, taal & leren, de fabriek, verhalen & zo, lezen & genieten en de speelplaats.

Elke wereld heeft een duidelijk herkenbaar uiterlijk. Zo kenmerkt de wereld van kunst & cultuur zich door de dominante kleur paars en vlinderafbeeldingen. In de fabriek, waar bezoekers kunnen experimenteren met bijvoorbeeld 3d-printing, worden de industriële kleuren zwart en geel gecombineerd met de afbeelding van tandwielen.

Voor jonge kinderen is de speelplaats ontwikkeld. Binnen deze bijzondere wereld is meer ruimte voor creativiteit.

De ontmoeting begint al buiten

In Veendam zit de bibliotheek in een verzamelpand op de tweede verdieping boven theater Van Berensteyn. Om de aanwezigheid van de bibliotheek in het pand te benadrukken, hebben we de centrale trap als ‘communicatiedrager’ geclaimd.

Verder praten over interior branding? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer interior branding cases?

Volgende case Naar het overzicht