Wervingscampagne ouderenzorg ZorgpleinNoord

‘Ouderenzorg. Dat zit in je.’

Voor werkgeversorganisatie ZorgpleinNoord ontwikkelde Dizain de arbeidsmarkt-campagne ‘Ouderenzorg. Dat zit in je.’

Doel van deze succesvolle campagne is het verhogen van de instroom van goed personeel en het verbeteren van het imago van de sector ouderenzorg.

Nijpend tekort

Nederland vergrijst en dat geldt uiteraard ook voor Noord-Nederland. De behoefte aan personeel in de ouderenzorg groeit hierdoor sterk. Tegelijkertijd is er in onze regio sprake van soms forse krimp, waardoor het aantal potentiële werknemers afneemt. Bovendien kampt de sector ook nog eens met een negatief imago: het werk wordt er gezien als eentonig, zwaar en met een beperkte beloning.

Reden genoeg voor ZorgpleinNoord, het grootste samenwerkingsverband van zorg- en welzijnswerkgevers in Noord-Nederland, om Dizain te vragen een campagne te ontwikkelen die zich richt op de instroom van nieuw personeel en het verbeteren van het imago van de sector.

‘Ouderenzorg. Dat zit in je.’

Met deze zin vatten we in de campagne het werken in de ouderenzorg samen. In gesprekken die wij voerden met werknemers uit de ouderenzorg kwam namelijk voortdurend als gemene deler naar voren: werken in deze sector kun je leren, maar moet vooral ook in je zitten.

“Nu al de zorg willen bieden die je later als je oud bent
zelf zou willen ontvangen.”

In de campagne sluiten we hierop aan door de bijzondere drive te laten zien die mensen in de ouderenzorg ervaren: nu al de zorg willen bieden die je later als je oud bent, zelf zou willen ontvangen. We portretteren hierbij huidige medewerkers in de ouderenzorg met een foto van hun ‘oudere zelf’. Hierbij beschrijven we hun belangrijkste drijfveer: ‘De aandacht die jij later wilt, kun je nu al geven’, ‘Het respect dat je later wilt, kun je nu al bieden’, enzovoorts.

Online funnel

Op de website www.ouderenzorgzitinje.nl brengen we de verhalen van deze medewerkers uit de ouderenzorg samen. Met hun foto en verhaal zetten we mensen aan het denken over het belang van goede zorg voor ouderen. Met als doel: een realistisch en positief beeld geven van het werken in de ouderenzorg.

Om daarvoor een zo effectief mogelijke website te ontwikkelen, hebben we drie persona’s ontwikkeld: iemand die nu in een andere zorgsector werkt, iemand die vanuit een totaal ander werkveld denkt aan overstappen en iemand die net klaar is met haar studie.

Op basis van deze persona’s zijn conversiepaden voor de website ontwikkeld en wordt er content aangeboden over bijvoorbeeld meeloopdagen, werk-leertrajecten en natuurlijk vacatures. Hierdoor kan iedereen op zijn eigen tempo invulling geven aan de zoektocht naar zijn of haar mogelijkheden binnen de ouderenzorg.

De website wordt ondersteund door een Facebook-pagina waarop verhalen, video’s en evenementen van de aangesloten partijen worden gedeeld.

Partijen verbinden

Omdat er bij de start van de campagne slechts zeer beperkt mediabudget beschikbaar was, is extra ingezet op het verbinden van zorgorganisaties aan de campagne. Hierdoor konden we hun eigen netwerk benutten als vliegwiel om de campagne bereik te bieden.

Dit is overigens minder eenvoudig dan het lijkt: deze partijen hebben weliswaar een gedeelde vraag – het vinden van goede mensen – maar zijn tegelijkertijd ook elkaars concurrenten hierbij. Juist omdat de campagne de juiste snaar raakt, aansluit bij de drijfveren van de medewerkers en daarmee positief bijdraagt aan het imago, kozen bij de start maar liefst vijftien Noordelijke zorgorganisaties ervoor om mee te doen.

Honderdduizenden mensen bereikt

Het voorlopige resultaat van de campagne mag er zijn. Het organische bereik van de campagne is op dit moment (maart 2018) al ruim 200.000 Noordelingen. Gezamenlijk hebben zij voor zo’n 25.000 interacties gezorgd (clicks, likes, shares). Waar deze mensen op gereageerd hebben? Op 51 blogs en vlogs, afkomstig van 43 verschillende personen, verdeeld over 39 zorglocaties verspreid over Friesland, Groningen en Drenthe.

De best presterende berichten op social media hadden tientallen reacties, en hebben per blog meer dan 20.000 mensen bereikt.

Grote groep geïnteresseerden

Vanaf de socials ontstond een grote stroom websiteverkeer. Allereerst was er veel traffic rechtstreeks naar de aangesloten zorgorganisaties. Ook kwamen er zo’n 10.000 bezoekers op de speciale actiesite. Omdat ze er gemiddeld 2.30 minuut verbleven en gemiddeld 3,5 pagina’s bezochten, is de conclusie gerechtvaardigd dat zij bijzonder geïnteresseerd zijn in werken in de ouderenzorg.

‘Yes we can’-gevoel

Een interessant bij-effect van de campagne is dat binnen organisaties in de ouderenzorg het besef van de noodzaak van goede arbeidsmarkt-communicatie sterk is gegroeid. De campagne begon met vijftien zorgorganisaties, dit aantal is inmiddels gegroeid tot meer dan twintig!

De campagne is in 2017 gestart en is in 2018 verlengd. Omdat er naar verwachting in de loop van 2018 mediabudget beschikbaar komt, zal dan een extra impuls gegeven kunnen worden aan de campagne.

Verder praten over arbeidsmarktcommunicatie? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer arbeidsmarktcommunicatie cases?

Volgende case Naar het overzicht