fbpx

Logo & huisstijl gemeente Midden-Groningen

‘In het hart van de verbinding’

Vanaf 1 januari van dit jaar vormen de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde de nieuwe gemeente Midden-Groningen. Dizain won samen met RGN brand identity services de aanbesteding voor de ontwikkeling van het logo en de bijbehorende huisstijl. Dizain ontwikkelde het logo en de visuele identiteit. RGN verzorgde de implementatie ervan.

No-nonsense naam

Robuust, nuchter, pro-actief en – bovenal – verbinding. Deze begrippen vormen de kern van de nieuwe gemeente. De nuchterheid uit zich al in de no-nonsense naam: Midden-Groningen. Het is een krachtige naam die direct staat voor het gebied. Midden-Groningen maakt immers onmiddellijk duidelijk waar de gemeente ligt, ook voor een buitenstaander.

"Zo staat Midden-Groningen ook op de kaart."

Plaats van verbinding

De begrippen ‘zelfbewust’ en ‘verbindend’ zijn de onderleggers van het nieuwe gemeentelogo. Zelfbewust staat daarbij voor een positie innemen, oog voor de toekomst, nieuwe dingen proberen en innovatie omarmen. Verbinding staat voor een open houding, interesse tonen in de ander, empathie en samen.

In het nieuwe logo is duidelijk een ‘locatiemarkering’ te herkennen. Deze past bij de no-nonsense naam van de nieuwe gemeente. Burgemeester Rein Munniksma van Menterwolde omschrijft het als volgt: “Het is het tekentje van Google dat je ziet als je een plek zoekt. Dan sta je op de kaart. Zo staat Midden-Groningen ook op de kaart.”

De opgeheven boogvorm staat voor de verbindingen die in de gemeente worden gelegd. Bijvoorbeeld tussen bedrijfsleven en onderwijs. Tussen landschap en toerisme. En tussen energie en duurzaamheid. De boogvorm wordt in de visuele identiteit toegepast om deze verbindingen te benadrukken. Peter de Jonge, burgemeester van Hoogezand-Sappemeer, ziet er ook een koppeling met het verleden in: “Het kapje boven de M is mooi. Dat symboliseert de samenwerking van de 3 gemeenten.”

Onthulling logo nieuwe gemeente

Het logo is op 10 mei 2017 onthuld. In een goed gevuld theater Het Kielzog in Hoogezand presenteerden de drie burgemeesters van Menterwolde, Hoogezand-Sappemeer en Slochteren ‘hun’ nieuwe identiteit. De komende periode is de huisstijl op steeds meer plekken te zien.

Volgende case Naar het overzicht

Blijf op de hoogte

Gefeliciteerd! Je bent onderaan de pagina. Dat betekent dat je wel heel graag wilt weten wat wij doen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets.

    Met het versturen geef je ons toestemming om je gegevens te verwerken, zoals omschreven in onze privacyverklaring.

    Voor je weggaat…

    Je hebt nu andere dingen te doen. We get it. Meer lezen over Dizain wanneer jou dat uitkomt? Meld je aan voor onze nieuwsbrief met cases, blogs en meer.

      Met het versturen geef je ons toestemming om je gegevens te verwerken, zoals omschreven in onze privacyverklaring.