Positionering culturele instelling IVAK

“Dichtbij. De juiste verbinding.”

IVAK gelooft dat kunst en cultuur het leven kleur geven; mensen worden er vrolijker en gelukkiger door. In 2017 maakte de culturele instelling een nieuwe start en schakelde Dizain in voor haar nieuwe identiteit en positionering.

IVAK, het Instituut Voor Amateuristische Kunstbeoefening is actief op twee terreinen: ze adviseert en ondersteunt scholen met het inhoudelijk vormgeven van cultuuronderwijs en ze adviseert en ondersteunt aanbieders van amateurkunst in de regio Delfzijl, Appingedam en Loppersum.

“Leverancier van inspiratie en plezier.”

Positionering van IVAK als culturele instelling in de regio

Tijdens een brandforcesessie kwam daarbij naar voren dat ‘verwondering’ en ‘verbinding’ belangrijke waarden voor de organisatie zijn. Het uiteindelijke doel van de culturele instelling is om de ‘eindklant’ – het kind op school of de amateurkunstenaar – datgene te bieden waar hij of zij gelukkig van wordt. IVAK is leverancier van inspiratie en plezier.

Verbijzondering

Verbinding en verwondering vormen het uitgangspunt van de visuele identiteit van IVAK. In het logo wordt de verbinding gecreëerd door de letters V en A te verbijzonderen en als pijlen naar elkaar toe te laten wijzen. Deze ‘verbindende elementen’ worden bovendien dominant in het midden van een uiting geplaatst waardoor de krachtige verbinding extra geaccentueerd wordt.

De bijzondere lettervormen zijn ook terug te vinden in het lettertype dat speciaal voor IVAK is ontworpen.

Werelden verbinden

De nieuwe pay-off luidt: ‘IVAK brengt kunst en cultuur dichtbij door te verbinden.’ Dit wordt ook zichtbaar in de beeldtaal. Daarin worden twee beelden – afkomstig uit de IVAK-domeinen ‘beeldende kunst’, ‘dans’, ‘muziek’ en ‘theater’ – tegen elkaar geplaatst waarbij één nieuw beeld ontstaat: een nieuwe werkelijkheid, nieuwe mogelijkheden. Kortom: verbinding brengt verwondering.

"IVAK brengt kunst en cultuur dichtbij door te verbinden."

Verder praten over jouw positionering? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer positionerings-cases?

Volgende case Naar het overzicht