fbpx

Campagne Kunstuitleen CBK Groningen

'Kijken, kijken, niet kopen.'

De Kunstuitleen van het Centrum Beeldende Kunst (CBK) Groningen heeft zo'n 6.000 kunstwerken in beheer die er tegen een gering bedrag zijn te lenen. Om dit bij een breder publiek in de regio bekend te maken, vroeg de stichting aan Dizain om een opvallende campagne te ontwikkelen.

De campagne richt zich op het in korte tijd opbouwen van awareness: aangeven dat de Kunstuitleen er is en vertellen wat er uniek is aan de Kunstuitleen.

Met andere woorden: voor iemand die ‘kunst aan de muur’ zoekt, willen we op het hoogste niveau in één klap het verschil duidelijk maken tussen de galerie en de kunstuitleen. Enige nuance over wat ze met elkaar gemeen hebben, komt op een lager niveau in de communicatie.

Opvallende boodschap

Om in korte tijd awareness op te bouwen, moet de boodschap opvallend zijn. Zeker ook in het culturele speelveld waar prikkelende, intrigerende en soms provocerende communicatie eerder norm dan uitzondering is.

Onze ambitie is dat je op social media even de tijd wil nemen om de boodschap tot je te nemen en te doorgronden. En bij de talloze standjes op cultureel festival Noorderzon moet de boodschap je aanzetten om letterlijk stil te gaan staan en te ontdekken waar het over gaat. Dat betekent dus ook dat de campagne niet te braaf moet zijn. Lef en prikkelend is een must. Net als kunst je soms verleidt en soms kwaad maakt, maar je altijd aan het denken zet.

De essentie van kunstuitleen

Om dit te bereiken, brengen we de essentie van de Kunstuitleen – je kunt er voor een laag bedrag per maand kunst lenen – samen in een prikkelende uitspraak die iedere Nederlander kent die wel eens in het buitenland is geweest. Alleen is hij nog nooit op deze manier toegepast…

De Kunstuitleen geeft je immers de unieke kans om thuis naar originele kunstwerken te kunnen kijken en ervan te genieten zonder dat je ze hoeft te kopen. KIJKEN KIJKEN staat ook voor langskomen bij het CBK om een werk uit te zoeken (de eerste keer KIJKEN) en daarna het thuis te hebben hangen (de tweede keer KIJKEN).

Het verhaal van kunstuitleen

De boodschap die we communiceren sluit hierop aan:

PROBEER, EXPERIMENTEER, LEEN
Kunst lenen geeft je de mogelijkheid om te ontdekken of dat wat je mooi vindt ook écht bij jou en je interieur past. Bij de CBK Kunstuitleen huur je bijna 6000 unieke kunstwerken. Net zo lang als jij wilt. Voor een klein bedrag per maand. Je kunt naar hartenlust uitproberen en experimenteren. Want als het kunstwerk je niet bevalt – of als je toe bent aan iets nieuws – breng je het eenvoudig terug en kies je iets anders. Als je dat wilt, kun je met ons unieke spaarsysteem elke maand een bedrag opzij zetten zodat jij uiteindelijk je favoriete kunstwerk in eigendom krijgt. Zo wordt KIJKEN KIJKEN toch een beetje KOPEN.

Fotografiestijl

Deze boodschap wordt versterkt door de fotografie waarbij we mensen op de rug zien die indringend naar kunst kijken. Het zijn opvallende, expressieve mensen: van jong tot oud.

Introductie

De campagne KIJKEN KIJKEN NIET KOPEN is geïntroduceerd tijdens Noorderzon 2018 en loopt door in 2019. Het focusgebied is de stad Groningen en de dorpen in een straal van zo’n tien kilometer hier omheen. Ingezette middelen zijn onder meer de website van Kunstuitleen Groningen, een abricampagne, Facebook-advertising, Google Ads en een huis-aan-huis-mailing.

Benieuwd naar de kunstcollectie van Kunstuitleen Groningen? Je vindt ‘m hier online! Langskomen kan ook: Trompsingel 27 (naast cultuurcentrum De Oosterpoort).

Volgende case Naar het overzicht