fbpx

Toukomst voor Groningen

Succesvolle campagne Nationaal Programma Groningen

Hoe zien Groningers de toekomst van hun provincie? Welke goede ideeën hebben zij hiervoor? Nationaal Programma Groningen ontwikkelde samen met West 8 een bijzondere aanpak om deze ideeën te verzamelen. Dizain ontwikkelde hiervoor de Toukomst-campagne.

"De hooggespannen verwachtingen voor de eerste fase zijn met bijna 900 ingediende ideeën ruimschoots overtroffen."

Bekijk nu de case in 17 plaatjes of lees na de afbeeldingen het hele verhaal (leestijd: 5 minuten).

De problemen in het aardbevingsgebied van de provincie Groningen zijn groot. Uiteraard worden huizen en gebouwen versterkt of vervangen, maar de regio heeft meer nodig. Versterking van de leefomgeving, een krachtige economie, een gezondere natuur, meer banen, enzovoorts. Hiervoor is Nationaal Programma Groningen opgericht; een samenwerking van Rijk, provincie en gemeenten.

Plannen die Groningen écht vooruithelpen

Nationaal Programma Groningen richt zich op grote plannen die Groningen écht vooruithelpen. Voor projecten in het aardbevingsgebied en daarbuiten. En voor plannen van bedrijven, overheden én inwoners. Om de grote, vernieuwende, creatieve, slimme en eigenzinnige ideeën van de Groningers zelf boven water te krijgen, bedacht de organisatie samen met West 8, ontwerpbureau voor stedenbouw en landschapsarchitectuur, een brede Groningse ‘volksraadpleging’. Dizain bedacht de naam Toukomst en ontwikkelde de campagne. Samen met Nationaal Programma Groningen en West 8 ontwikkelden we ook de communicatiestrategie hiervoor.

Toukomst gaat vooral om ideeën die samen zijn ontstaan en de kracht van mensen gebruiken.

Kort maar krachtig: Toukomst

Groningers zijn nuchter en kort van stof. Waarom veel woorden gebruiken als het met minder ook kan? Dat gevoel wilden we laten terugkomen in de naam van deze ‘volksraadpleging’. Na een brainstorm kwamen we op Toukomst, het Groningse woord voor toekomst. Hét woord dat precies duidt waar het om gaat: de toekomst van Groningen en Groningers. Maar ook het woord dat in de discussies over de aardgasproblematiek naar de achtergrond is verdwenen, want daarin gaat het eigenlijk alleen over het ‘hier en nu’. De kernachtige descriptor ‘Krachten bundelen voor Groningen’ beschrijft de achterliggende ambitie.

Eenvoudig en krachtig ontwerp

Het logo-ontwerp kent dezelfde nuchterheid en eenvoud. Achter het woord Toukomst hebben we een dubbele punt geplaatst om aan te geven dat er nog wat aan toegevoegd moet worden. En wat dat is — welke ‘toukomst’ je voor jezelf en je kinderen ziet — vul je zelf in. In het woord Toukomst is daarnaast subtiel een element weggelaten om aan te geven dat de toekomst onvolledig is en nog niet vast staat.

Voor de kleuren hebben we aansluiting gezocht bij het kleurenpalet van Merk Groningen (zoals bedacht door Marketing Groningen); het merk dat Stad en provincie kracht geeft. Dit kleurenpalet is geïnspireerd op tien kleuren die je op veel plekken aantreft in onze provincie — zoals het goud van het graan en het rood van de baksteen — en past dus uitermate goed bij Toukomst.

In de fotografie van Marieke Kijk in de Vegte laten we echte, eigenzinnige Groningers zien: jong en oud, stads en dorps, ‘van hier’ en ‘van buiten’.

Overweldigende respons op campagne

Om zoveel mogelijk Groningers het verhaal van Toukomst te laten zien en ze op te roepen hun ideeën in te sturen, kozen we voor een mix van online en offline middelen. Offline zijn dat onder meer advertenties in het Dagblad van het Noorden, driehoeksborden, abri’s en advertising op led-borden bij de toegangspoort van Groningen aan de A7.

 

Online gingen we, samen met digital-marketingbureau Rocket Digital, voor een uitgekiende mix van onder andere Facebook-advertising, bannering en YouTube-prerolls. Daarnaast ging ook de Toukomst-tour de provincie in om tijdens bijeenkomsten te ontdekken wat er leeft bij inwoners.

De ideeën van Groningers zijn verzameld op het online platform toukomst.nl dat we in korte tijd ontwikkelden samen met webbouwer Nordique.

De campagne om Groningers op te roepen ideeën voor Toukomst in te sturen, had een enorme impact. De cijfers in het kort:

  • Zo’n driekwart (74%) van de Groningers op Facebook is bereikt met de uitingen.
  • De advertenties zijn meer dan 2 miljoen keer vertoond.
  • De video’s zijn ruim 600.000 keer bekeken.
  • Er zijn meer dan 12.000 interacties met de berichten aangegaan.
  • Google duidde het woord Toukomst zelfs aan als ‘trend’.

Maar belangrijker, Toukomst ging ook echt leven bij de Groningers:

  • Bijna 900 ideeën zijn ingestuurd.
  • Zo’n 1700 Groningers willen meedenken over het bundelen van ideeën tot grote projecten.
  • Ruim 250 inwoners hebben zich aangemeld voor het Toukomstpanel dat meebeslist over hoe de 100 miljoen euro voor Toukomst uiteindelijk wordt besteed.
"Onze verwachtingen waren hooggespannen, maar die zijn zelfs overtroffen." - Siem Jansen, directeur Nationaal Programma Groningen

Even pas op de plaats maken

Toukomst bestaat uit meerdere fasen. Na de eerste fase (januari t/m maart 2020) waarin alle ideeën actief zijn verzameld, worden deze samen met de indieners ervan, en met mensen die aangegeven hebben graag mee te willen denken, gebundeld tot grote projecten. Daarna zijn alle Groningers weer aan bod: iedereen, van jong tot oud, mag deze projecten beoordelen. Uiteindelijk beslist het Toukomstpanel, met daarin twintig Groningers,  mee over hoe de 100 miljoen euro voor deze bijzondere manier van ‘meedoen’ wordt besteed.

Door het coronavirus is de volgende stap, het bundelen van ideeën, helaas even uitgesteld.

Volgende case Naar het overzicht