Awareness campagne afvalscheiding Gemeente Groningen

'Haal alles uit je afval.'

Groningen is koploper onder de grootstedelijke gemeenten als het gaat om hergebruik van huishoudelijk afval. Maar de gemeente heeft ambitie: in 2025 wil ze volledig afvalloos zijn! Om dat doel te helpen realiseren, ontwikkelde Dizain een awareness campagne.

De awareness campagne moet twee doelen realiseren: kennis vergroten over wat wel en niet apart mag en een positieve invloed hebben op het afvalscheidingsgedrag van inwoners.

De structuur van de awareness campagne

Dizain ontwikkelde een awareness campagne die bestaat uit meerdere lagen. Alle uitingen worden opgebouwd met een woordmerk dat duidelijk het campagnedoel verwoordt: ‘Haal alles uit je afval’. De bodytekst geeft verhelderende informatie over afvalscheiding en zet aan tot nadenken. En visueel zijn er legio variatiemogelijkheden dankzij de typografische laag in de huisstijl van Gemeente Groningen en de herkenbare fotografie.

Voor iedereen moet in een oogopslag duidelijk zijn wat er allemaal mogelijk is met verschillende soorten afval.

Bewuster bezig zijn met afvalscheiding begint bij de vraag: ‘Wat kan ik als inwoner van Groningen doen met mijn huisvuil?’ Het antwoord hierop wordt gegeven door het krachtige woordmerk: ‘Haal alles uit je afval!’. Deze prikkelende quote is rode draad van de campagne en komt dus terug in alle uitingen, waaronder de website van de gemeente. Ook is de blokkenstructuur een subtiele verwijzing naar de bouwstenen waaruit afval bestaat.

Bouwen met blokken

Dezelfde blokkenstructuur geeft vorm aan de bodytekst. Deze brengt op een kleurrijke manier de boodschap over van de specifieke uiting. De gekleurde elementen kunnen prima op zichzelf staan, maar brengen ook de fotografie en de rode huisstijllaag van Gemeente Groningen effectief samen.

Voor en door Groningers

De campagne moest toegankelijk zijn voor alle Groningers. We hebben daarom gewerkt met een Groningse fotograaf en lokale ‘modellen’: echte Groningse mensen van de straat. Zij zijn vastgelegd in alledaagse omgevingen, die hier en daar subtiel verwijzen naar Groningen. Leidend voor de fotografie was alledaagse herkenbaarheid, met een vleugje humor. Dit toegankelijke beeld moet prikkelen, informeren maar vooral ook inspireren: want goed voorbeeld, doet goed volgen.

We richten ons op het overdragen van kennis. Daar komt de gedragsverandering natuurlijk uit voort.

In de komende jaren ontvouwt de campagne zich verder. Groningers worden meegenomen in hoe zij hun afval beter kunnen scheiden én hoe zij minder kunnen produceren. Dit gebeurt met abri’s en advertenties, maar ook in online posts en verhalen. Zelfs de ambities van de gemeente – een afvalloze stad worden – en de functionele communicatie kunnen in dezelfde herkenbare stijl worden vormgegeven. De stijl laat zich dus eenvoudig hergebruiken. En laat het daar nou net om draaien…

Volgende case Naar het overzicht