De waarde van content.

50 jaar Nutella. 50 jaar vol verhalen. Zo vierde het chocoladepasta merk in 2014 haar 50e verjaardag. Met verhalen. Niet van Nutella zelf. Maar verhalen van jou en mij. Over Nutella. Dat wel. Storytelling dus.

Verhalen van toen we jong waren en in het weekend een extra dikke laag Nutella op ons brood smeerden. En verhalen van hoe we onze eigen kinderen zien opgroeien en genieten van deze zelfde chocopasta. Verhalen aan de keukentafel, want dat zijn vaak de mooiste. Oprecht, vanuit het hart. En zo kwam het dat de website van Nutella in no time vol kwam te staan met echte verhalen over Nutella en lekkere recepten met Nutella in de hoofdrol. En ook het eerste Nutella kookboek is een feit. Nutella leeft meer dan ooit tevoren.

Aantrekkingskracht of schreeuwen om aandacht? 

Nutella is zomaar een voorbeeld van een merk dat de waarde van content en het vertellen van verhalen snapt en er op een passende manier gebruik van maakt. Het vertellen van verhalen is al zo oud als de weg naar Rome, en wordt alsmaar belangrijker. We leven in een wereld waarin we continu enorme hoeveelheden prikkels te verwerken krijgen, bijvoorbeeld op tv en internet. En in de supermarkt weet je niet eens meer welk broodbeleg je moet kopen. We vallen als gevolg van deze information overload steeds meer terug op ons gevoel of intuïtie. Daarin moet je als bedrijf een bepaalde aantrekkingskracht hebben, zodat de keuze op jou als merk valt, zodat je jouw gelijkgestemden aantrekt. Dan maar Nutella. Je wordt al vrolijk bij de gedachte alleen.

Als bedrijf moet je een bepaalde aantrekkingskracht hebben, zodat de keuze op jou als merk valt

Het wordt steeds belangrijker voor merken om relevant en likeable te zijn én om dit te blijven. Dat doe je door jezelf te zijn en oprecht te zijn, door te vertellen vanuit je hart. Dan ontstaan de  mooiste verhalen. Want dan ben je echt en heb je de meeste aantrekkingskracht. Niet als je schreeuwt om aandacht of als je verhalen verzint. Dan word je een praatjesmaker. En daar houden we niet zo van. Dat gaat zelfs tegen je werken. Om oprechte verhalen te kunnen vertellen, word je als merk verplicht om stil te staan bij wie je nu echt bent en wat jou bijzonder maakt. In deze bijzonderheid ligt namelijk de oerkracht van jouw merk en dus ook de basis voor jouw oprechte verhalen.

Oerkracht verhalen

Verhalen zijn een krachtig onderdeel van branding, waar merken zich dagelijks mee bezig zouden moeten houden. Het gaat om het vertellen van relevante verhalen, en wel vanuit de oerkracht van een merk. Vertellen vanuit die oerkracht zorgt voor oprechte en mooie verhalen die inspireren. Hierdoor bouw je een band op met jouw doelgroep. Nutella laat zien een hele hechte band te hebben met haar doelgroep. Het zijn fans geworden. Ze koken en bakken met Nutella. Ze experimenteren met nieuwe Nutella recepten.

Vertellen vanuit die oerkracht zorgt voor oprechte en mooie verhalen die inspireren.

Verhalen zetten consumenten in beweging. Daarna gaan ze pas op zoek naar de feiten, de onderbouwing en de bevestiging. Vertel in jouw verhaal waarom jij als merk de dingen doet zoals je ze doet. En doe dat met gevoel en emotie. Daarmee maak je het verschil. Door echte en soms zelfs kwetsbare verhalen te vertellen op plekken waar de doelgroep is, raak je de doelgroep in het hart met content die echt bij jou als merk past, én bij hen. Het vertellen van verhalen is een oerdrift van de mens. Verhalen doen iets met ons. We onthouden goede verhalen en de beste verhalen vertellen we zelfs door. Ga niet schreeuwen, maar vertel jouw verhaal met passie. Dan maken ze de meeste indruk.

Meer artikelen