Zernike Campus Groningen

Inventing new connections

Zernike Campus Groningen is het bruisende en energieke centrum voor hoger en universitair onderwijs, onderzoek en innovatief bedrijfsleven. Dizain ontwikkelde voor dit gebied aan de noordkant van Groningen de identiteit en positionering, huisstijl, slogan en het online platform.

Zernike Campus Groningen is ontstaan uit een samenwerking tussen ondernemers, Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit, gemeente en provincie Groningen. Samen hebben zij de ambitie om in Groningen een campus met internationale allure te ontwikkelen, vergelijkbaar met Enschede en Eindhoven. Het streven is om een gebied te ontwikkelen waarbij de combinatie van kennis, onderwijs en ondernemerschap leidt tot een energieke broedplaats voor nieuwe ideeën, toepassingen en producten. Daarvoor was het noodzakelijk om het gebied aan de noordkant van de stad Groningen (dat nu nog bekend staat als ‘Zernike’) opnieuw bekend te geven en te laden als ‘Zernike Campus Groningen’.

Wij ontwikkelden op basis van onze Brandforce-methodiek de identiteit en positionering van het nieuwe gebied en kwamen gezamenlijk tot de volgende brandspirit: “In alles wat wij doen geloven wij dat optimale talentontwikkeling vraagt om een ultieme ontmoetingsplek met uitmuntende faciliteiten waar onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven met elkaar verbonden zijn.”

Faciliteren. Ontmoeten. Verbinden.

Die ultieme ontmoetingsplek hebben we weergegeven in een visuele identiteit (logo en bijbehorende vormtaal) die ook in de totale fysieke omgeving toegepast kan worden (bijvoorbeeld in bewegwijzering). Onze uitdaging daarbij was om een identiteit te ontwikkelen die krachtig genoeg is om zelfstandig gebruikt te kunnen worden, maar die ook bescheidener kan worden toegepast in combinatie met de eigen huisstijlen van de bedrijven en organisaties die in het gebied zijn gevestigd.

Een compact logo dat geïnspireerd is door de kaartvorm van Google Maps.

Ons uitgangspunt bij het ontwikkelen van het nieuwe logo waren de kernwaarden van Zernike Campus Groningen: faciliteren, ontmoeten en verbinden. Wij vertaalden ze in een compact logo dat geïnspireerd is door de kaartvorm van Google Maps. Deze vorm is gestileerd en onder een hoek geplaatst: de drie pijlen in het logo staan voor de samenkomst van onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven; de Z voor de partij die deze verbinding faciliteert: Zernike Campus Groningen.

Inventing new connections

Dizain ontwikkelde ook de nieuwe slogan van Zernike Campus Groningen: ‘inventing new connections’. Deze zin is afkomstig uit de speech die de naamgever van het gebied, Frits Zernike, uitsprak bij het in ontvangst nemen van zijn Nobelprijs voor de Natuurkunde in 1953. Hij gaf ermee aan dat het aangaan van nieuwe verbindingen zeer waardevol is, maar ook moeilijk is om te realiseren. Het is de ambitie van Zernike Campus Groningen om dit leggen van nieuwe verbindingen te inspireren, faciliteren en vergemakkelijken.

Naamgever Frits Zernike gaf inspiratie voor de nieuwe slogan.

Online platform zernikecampusgroningen.nl

Het faciliteren van ontmoeting en verbinding vindt niet alleen in de fysieke wereld plaats, maar ook online op het door Dizain ontwikkelde platform ‘zernikecampusgroningen.nl’. Deze site geeft uiteraard praktische informatie, maar laat vooral de rijkdom aan initiatieven en ontwikkelingen binnen Zernike Campus Groningen zien. Via filteropties is het voor de doelgroepen erg gemakkelijk om de voor hen relevante informatie snel te vinden.

In de beeldtaal op het platform staan de mensen centraal die samen Zernike Campus Groningen vormen: docenten, studenten, onderzoekers en werknemers van de gevestigde bedrijven. Deze presenteren we in de unieke campusomgeving, waarbij een vormelement uit het logo de verbinding vormt tussen deze ambitieuze mensen en hun dynamische omgeving: inventing new connections. In de uitwerking zijn warme menselijke kleuren toegevoegd aan het vrij zakelijke zwart en blauw van het logo.

Verder praten over logo’s en huisstijlen? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer huisstijl-cases?

Volgende case Naar het overzicht