Hanzehogeschool Groningen

Nieuwe identiteit biedt vrijheid

Alle onderliggende afzenders (zoals schools) veel meer vrijheid bieden en tegelijkertijd de hogeschool als afzender steviger profileren. Dat was onze belangrijkste uitdaging bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl van de Hanzehogeschool Groningen.

De huisstijl van de Hanzehogeschool Groningen kenmerkte zich in het verleden vooral door een grote verscheidenheid aan kleuren, waarbij ieder onderwijsonderdeel zijn eigen kleurencombinatie kende. De toepassing ervan was complex en voor de ontvanger niet altijd duidelijk. Bovendien droeg de huisstijl niet bij aan de eenduidige profilering van de Hanzehogeschool Groningen als overkoepelende afzender.

Modulaire beeldtaal

We ontwikkelden een modulaire beeldtaal op basis van de beginkapitaal H; een moderne vertaling van de (liggende) Gotische H die onderdeel vormt van het logo. Daarbij is het kleurgebruik teruggebracht van zo’n 50 kleuren naar de dominante oranje kleur (“Hanze oranje”), aangevuld met zwart en grijstinten.

“Meer vrijheid voor de gebruikers, terwijl toch de Hanzehogeschool Groningen als afzender beter zichtbaar is.”

Eenvoudig toepasbaar

Op basis hiervan zijn vormelementen ontwikkeld waarmee alle ontwerpers die met de huisstijl werken de mogelijkheid hebben om, zonder een overdaad aan huisstijlregels, dominant of juist subtieler de relatie tussen de communicatie-uiting en de Hanzehogeschool zichtbaar te laten zijn. Daarmee komt de Hanzehogeschool Groningen bij de werving van nieuwe studenten als afzender bijvoorbeeld duidelijk naar voren, maar is dit in een kunstuiting van Academie Minerva veel meer op de achtergrond. De nieuwe, eenvoudiger maar krachtiger huisstijl voldoet daarmee aan het belangrijke uitgangspunt van vrijheid in verbondenheid.

Verder praten over logo’s en huisstijlen? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer huisstijl-cases?

Volgende case Naar het overzicht