Gemeente Leeuwarden

‘Watergrid’ zorgt voor verbinding

In de stad Leeuwarden zijn vele partijen actief met stadsmarketing, de promotie van de stad, voorlichting naar burgers, informatie naar recreanten en toeristen. In opdracht van de gemeente Leeuwarden ontwikkelde Dizain een nieuwe, verbindende huisstijl die zorgt voor verbinding, eenheid en samenhang in alle uitingen. Daardoor ontstaat een krachtig en herkenbaar beeld bij alle doelgroepen.

De vraag van de gemeente Leeuwarden was complex: een huisstijl die alle partijen konden toepassen, maar waarbij toch ruimte bleef voor een eigen gezicht. Daarnaast moest de huisstijl aansluiten op de profilering van Leeuwarden als ‘Capital of Water Technology’, maar moest het vormconcept ook breder toepasbaar zijn dan voor Water Technology alleen.

De communicatie van Leeuwarden heeft vele eigenaren. De verbindende huisstijl zorgt voor een eenduidige uitstraling.

Leeuwarden Watergrid

Om aan deze randvoorwaarden te voldoen, ontwikkelden we een flexibel grid dat dominant kan worden toegepast (voor projecten die dicht bij de stad staan), maar ook subtieler in bijvoorbeeld samenwerkingsverbanden.

In dit grid, dat we ‘Leeuwarden Watergrid’ doopten, komen twee iconen uit de Friese hoofdstad samen: de waterkaart die de stadsvormen kenmerkt en geboren Leeuwarder Maurits Cornelis Escher. De waterkaart vormt de basis; de uitgangspunten van Escher zorgen voor de flexibiliteit ervan: zijn gravures met vaak onmogelijke constructies, studies van oneindigheid en in elkaar passende meetkundige patronen (vlakverdelingen) die geleidelijk in volstrekt verschillende vormen veranderen.

Aan het flexibel stramien is een rijk palet van kleuren toegevoegd en vervolgens zijn hieruit vormelementen bepaald. Deze zijn de bouwstenen voor alle uitingen. Als lettertype is hierbij gekozen voor de FF Strada. De gebogen uiteinden van de Strada geven het lettertype een sterk karakter waardoor de fontfamilie goed toepasbaar is in een breed spectrum waar een opvallende stijl vereist is.

In het Leeuwarden Watergrid komen twee iconen uit de Friese hoofdstad samen: de waterkaart en Leeuwarder Maurits Cornelis Escher.

Kijk dat is het mooie van Leeuwarden

De bijzondere vormen van het grid in combinatie met het krachtige lettertype maakt dat er talloze combinaties en keuzemogelijkheden zijn, maar dat elke combinatie toch een krachtig beeld oplevert. De eigentijdse en aantrekkelijke vorm inspireert om ermee te werken, ook voor nieuwe partijen.

De verbindende huisstijl is gefundeerd op water, is daarmee toepasbaar op de propositie ‘Capital of Water Technology’, maar omarmt ook andere invalshoeken. De stijl is dus ook bruikbaar bij projecten of stadspromotie die niet direct een link met water hebben.

De bestaande slogan: ‘Kijk dat is het mooie van Leeuwarden’ is geplaatst in de oorspronkelijke waterkaart van Leeuwarden en creëert daarmee herkenbaarheid tussen stad, grid en slogan.

De uitwerking en detaillering van het Leeuwarden Watergrid is gedaan in samenwerking met het Friese bureau BW H.

Verder praten over logo’s en huisstijlen? Benieuwd hoe we jouw merk kunnen versterken? Bekijk onze producten of neem direct contact op!

Meer huisstijl-cases?

Volgende case Naar het overzicht