Campagne masteropleidingen Hanzehogeschool Groningen

Master up your career

De Hanzehogeschool Groningen heeft de ambitie dat elke student na zijn bacheloropleiding een master kan gaan volgen. Aan Dizain de vraag om dit master-aanbod onder de aandacht te brengen.

“Voor elke student een master.”

De Hanzehogeschool Groningen wil dat in 2020 elke bachelor-student een passende masteropleiding kan volgen. Uit onderzoek blijkt dat deze behoefte er zeker is, maar dat er een grote kennisachterstand bij studenten bestaat:

  • Van de huidige studenten weet 40 procent niet dat de Hanzehogeschool masteropleidingen aanbiedt.
  • Het verschil tussen een wetenschappelijke (universitaire) en professionele (HBO) master is bij 80 procent van de studenten onbekend.
  • Meer dan de helft van de Hanze-studenten overweegt om na de bachelor een master te gaan volgen.

Potentieel aanboren

Om dit enorme potentieel aan te boren, ontwikkelden we samen met de Hanzehogeschool Groningen een awareness- en activatiecampagne met de volgende ambities:

  • Alle doelgroepen weten dat de Hanzehogeschool masteropleidingen aanbiedt.
  • Wanneer hbo-studenten in de regio een masteropleiding overwegen, dan is de Hanzehogeschool hun ‘voorkeursaanbieder’.

De campagne is in eerste instantie gericht op eigen studenten, maar wordt later ook uitgerold naar werkende professionals (voor deeltijdmasters) en studenten aan andere hogescholen in binnen- en buitenland.

Nieuw werkwoord: ‘Master up’

In de campagne introduceren we het nieuwe werkwoord ‘to master up’:

"To bring knowlegde, careers, passions, disciplines and branches to a next level with a professional Master education from the Hanze University of applied sciences Groningen, to move the world."

Studenten worden geprikkeld met headlines als ‘Master up your career’, ‘Master up your bachelor’ en ‘Master up your possibilities’. Ondersteund door de Master Story vertellen we daarbij dat je als bachelor-student of professional uit het werkveld je kennis, loopbaan, ambitie of passie naar een next level brengt met een professionele Hanze Master. Hiermee breng je ook je vakgebied en uiteindelijk zelfs de wereld een stap verder.

In de campagne introduceren we het label ‘Hanze Masters’ als het next-level product van de Hanzehogeschool Groningen. We ontwikkelden hiervoor een visuele stijl met een professionele, serieuze en stijlvolle uitstraling. In het bijpassende HM-beeldmerk staat de letter M subtiel op een verhoging als symbool voor de meerwaarde van een masteropleiding aan de Hanzehogeschool Groningen.

Meerdere lagen

De Master Up-campagne bestaat uit drie lagen:

  • Kennis over het bestaan van de Hanze Masters vergroten.
  • Toegevoegde waarde van Hanze Masters inzichtelijk maken.
  • Het aanbod aan Hanze Masters laten zien en vertellen wat ze inhouden.
“Master up your career.”

Headline campagne

De eerste laag is de ‘Master up’-headline campagne waarbij we in de gebouwen van de Hanzehogeschool Groningen en in de regio de ‘Master up’-boodschap voor het voetlicht brengen. Deze fase wordt ondersteund door de actiesite hanze.nl/masters waar studenten zich kunnen aanmelden voor een proefcollege of een adviesgesprek over de masters.

 

Master Week

In de tweede laag gaan we tijdens de Master Week meer de diepte in. We laten  de toegevoegde waarde van een masteropleiding zien en willen studenten o.a. via MasterTalks inspireren om ook zelf een master te gaan volgen. De MasterTalks zijn afgeleid van de beroemde TED-talks.

Ongoing

De derde laag is een onderliggende ‘ongoing’ campagnelaag waarin we de doelgroepen voortdurend informeren over het bestaan van de Hanze Masters. In deze laag richten we ons nadrukkelijk ook op studenten van buiten de Hanzehogeschool Groningen.

Aanvullend op de campagne gaan we de communicatie over de masteropleidingen – wat nu bewust campagnematig wordt ingevuld – integreren in de reguliere communicatie-activiteiten van de Hanzehogeschool Groningen.

Vliegende start

De Master Up-campagne startte in januari 2018 en kende een vliegende start. De actiesite trok in de eerste dagen al duizenden bezoekers en binnen twee dagen waren alle beschikbare adviesgesprekken volgeboekt.

De master Up-campagne is de start van een breder initiatief waarin de Hanzehogeschool Groningen voor het voetlicht wordt gebracht als dé hbo-opleider die een volledig en aansluitend aanbod biedt: van associate degrees via bachelors naar masteropleidingen. De Hanzehogeschool Groningen loopt hierbij voorop binnen de HBO-opleiders in Nederland.

 

Volgende case Naar het overzicht