Vanboeijen

Goed leven - Mooi werk - Met elkaar

Zorginstelling Vanboeijen in Drenthe geeft op een bijzondere manier invulling aan het leven op haar locaties: in echte co-creatie met cliënten, hun ouders of begeleiders en het personeel. Dát gevoel wilden we overbrengen in de corporate campagne.

Vanboeijen ondersteunt en begeleidt in Drenthe en daarbuiten meer dan 700 uitwonende en enkele honderden thuiswonende kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen met een verstandelijke beperking bij wonen, werken, leren en vrije tijd. Vanuit het onvoorwaardelijke geloof dat iedere cliënt recht heeft op een goed leven en iedere medewerker recht op mooi werk.

Samen verantwoordelijk

Binnen Vanboeijen is het samen verantwoordelijk zijn (Regie op Locatie) een belangrijk uitgangspunt. De organisatie streeft naar echt partnerschap: ‘samen zeggenschap hebben’. Wij ontwikkelden een concept waarin we dit onzichtbare bijzondere van Vanboeijen zichtbaar maken. Via het vertellen van verhalen brengen we een organisatie voor het voetlicht die co-creatie hoog in het vaandel heeft staan en die gaat voor ‘goed leven en mooi werk’. Om die gezamenlijke verantwoordelijkheid te benadrukken zijn cliënten, familie en medewerkers nauw betrokken in de uitvoering.

“De campagne spreekt de taal van het intermenselijke contact: de menselijke relatie staat centraal en niet de handicap.”

In de verhalen van Vanboeijen speelt fotografie een belangrijke rol. Het draait daarin altijd om echte emotie en interactie: tussen cliënt en medewerker, tussen cliënt en familie, tussen familie en medewerker, enzovoorts. Het zijn beelden die het leven bij Vanboeijen centraal stellen, en zo min mogelijk de zorgsetting.

We zetten cliënten niet neer als ‘hele bijzondere mensen’, maar juist als ‘hele gewone mensen’. Mensen zoals jij en ik. De mens staat immers centraal en niet de handicap. Aan die fotografie voegen we een quote toe waarvan het niet direct duidelijk is wie deze heeft uitgesproken: hij kan bijvoorbeeld afkomstig zijn van de cliënt, maar ook van de begeleider. Het is ook maar de vraag of in de gezamenlijkheid echt relevant is wie het heeft gezegd…

Pay-off

Om de co-creatie te benadrukken, geven we de relatie tussen ‘goed leven’ en ‘mooi werk’ nadruk. Cliënten, ouders en medewerkers hebben elkaar nodig, ze doen het samen. Om dat gevoel van ‘samen verantwoordelijk’ nog beter over te brengen, hebben we de bestaande pay-off van Vanboeijen (Goed leven. Mooi werk.) uitgebreid tot: Goed leven – Mooi werk – Met elkaar.

In de vormgeving van uitingen speelt het verbindingsstreepje in de pay-off een belangrijke rol, het vormt letterlijk de verbinding tussen de doelgroepen.

Middelenmix

  • Film
  • Folders/brochures
  • Posters
  • Advertenties
  • Actiesite
  • Website

Werkzaamheden

  • Identiteit
  • Positionering
  • Concept
  • Copy
  • Art Direction
  • Ontwerp
  • Webontwerp
  • Visualising
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht