Smakelijk

Eten en drinken, daar ligt ons hart

Gezonde voeding en gastvrijheid zijn de speerpunten van de restaurant- en cateringactiviteiten van ziekenhuis Nij Smellinghe. Om het succesvolle foodconcept ook buiten het ziekenhuis te kunnen toepassen, besloot het ziekenhuis uit Drachten om het een eigen identiteit geven. Dizain ontwikkelde de naam en de visuele identiteit en dacht mee over de inrichting van het restaurant. Samen kwamen we tot het nieuwe merk ‘Smakelijk’.

Smakelijk staat voor eerlijk eten en drinken. Het is een bijzonder concept voor de zorgsector, waar efficiency meestal de overhand heeft. Deze hang naar besparing leidt er vaak toe dat het eten voor cliënten achteraf in grote ‘fabriekskeukens’ wordt bereid. Dat is wellicht efficiënt, maar als klant mis je de beleving: de geur, de emotie. Want eten is meer dan bereid voedsel alleen: het is ook een rustpunt; het elkaar ontmoeten en even bijpraten.

Eten en drinken, daar ligt ons hart.

Daarom kiest Smakelijk een andere, eigen weg: maaltijden in Smakelijk worden lokaal en kleinschalig bereid, zichtbaar voor de klant. En vooral ook: met liefde en aandacht. Dat bijzondere gegeven hebben we gevangen in de slogan: ‘eten en drinken, daar ligt ons hart’.

Logo met subtiele verwijzing

In het logo van Smakelijk kozen we voor een handgeschreven letter. Deze symboliseert het pure, eerlijke en menselijke karakter van Smakelijk. Het maakt het restaurantconcept daarmee ook heel huiselijk in een zorgomgeving: we bootsen het gevoel van thuis na, want thuis is de plek waar je je goed voelt.

 

De puntjes op de letter ‘ij’ in Smakelijk zijn samengevoegd en lijken daarmee op een pompeblêd; een subtiele verwijzing naar de Friese roots van het concept. Anderen zien in deze vorm een hart; een symbool voor het personeel dat vanuit het hart werk en de klanten die goed voor hun hart (en zichzelf) moeten zorgen.

De puntjes op de ij zijn een subtiele verwijzing naar de Friese roots.

Storytelling op locatie

De vormtaal van Smakelijk en de uitstraling ervan (menselijk, warm, huiselijk en dichtbij) zijn ook doorgevoerd in de inrichting van het restaurant binnen ziekenhuis Nij Smellinghe. Via storytelling – grote krachtige statements – geven we lading aan de essentie van Smakelijk; zo staat de kern van de corporate story boven de toonbank.

Middelenmix

  • Visual identity
  • Signing

Werkzaamheden

  • Identiteit
  • Positionering
  • Art-Direction
  • Ontwerp
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht