Noordervisie 2040

Innovatief en interactief beleid maken

Hoe ziet de toekomst van Noord-Nederland eruit? En wat zijn de kansen en uitdagingen voor het Noorden op gebied van onder meer milieu, ruimtelijke ordening, economie en bereikbaarheid? Hierover gaat de Noordervisie 2040. Dizain ontwikkelde de logofamilie, de website en een spraakmakend magazine.

De provincies Groningen, Drenthe en Fryslân creëerden samen met inwoners, organisaties en bedrijven in het Noorden onder de naam ‘Noordervisie 2040’ een nieuwe visie op 2040 en een strategische agenda 2013-2020. Noordervisie 2040 gaf inwoners van het Noorden en andere betrokkenen de kans om mee te werken en mee te denken aan deze visie op het Noorden.

NoorderStorm en NoorderLab

De totstandkoming van Noordervisie 2040 was een interactief proces dat ruwweg uit twee fasen bestond: divergeren en convergeren. Beide fasen kregen hun eigen naam en bijbehorend logo: NoorderStorm en NoorderLab. Tijdens NoorderStorm werd informatie opgehaald via bijeenkomsten, workshops en een prijsvraag die openstond voor twee doelgroepen: alle Noorderlingen en deskundigen uit het hele land. In NoorderLab is tijdens een aantal werkbijeenkomsten de input vanuit de eerste fase verder gebracht naar een visiedocument en een strategische agenda. Beide fasen werden ondersteund door de website noordervisie2040.nl.

“Reactie vanuit Den Haag: Complimenten voor de Noordervisie 2040! Hopelijk volgen ook de andere landsdelen jullie voorbeeld.”

NoorderZine

De uitkomst van het proces werd niet vastgelegd in een ellenlang rapport, maar in het toegankelijke en inspirerende magazine NoorderZine. Het magazine werd door alle betrokkenen bijzonder goed gewaardeerd.

Het weblog Gebiedsontwikkeling.nu schreef er het volgende over: “Provinciale structuurvisies zijn zelden stukken die je er voor je plezier even bij pakt. […] Hoe anders is Noorderzine, een uitgave van de drie noordelijke provincies in het kader van het samenwerkingsverband NOORDERVISIE 2040. Een aantrekkelijk opgemaakt en goed leesbaar tijdschrift, waarin Drenthe, Friesland en Groningen een podium bieden: niet alleen voor de eigen ambities, maar juist ook voor die van andersdenkenden. Bewoners, ontwerpers, columnisten: ze mogen allemaal een duit in het zakje doen.”

Het eerste exemplaar van NoorderZine werd in ontvangst genomen door minister Schultz van Haegen. Klik hier om deze te lezen.

Middelenmix

  • Advertenties
  • Online advertising
  • Website
  • Social Media

Werkzaamheden

  • Identiteit
  • Positionering
  • Concept
  • Copy
  • Art Direction
  • Ontwerp
  • Webontwerp
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht