KNSB

Iedereen is schaatsfan

De schaatsbond KNSB en Dizain werken al sinds 2004 nauw samen, met name op het gebied van wedstrijdcommunicatie. Met andere woorden: wij helpen mee om Thialf uitverkocht te krijgen. Dat doen we onder meer via televisiecommercials op de publieke omroep.

Schaatscommercials maken is een interessant speelveld. Naast de belangen van de schaatsbond, heb je ook te maken met de belangen van de schaatsponsoren. Schaatsers zijn gezien hun intensieve trainingsprogramma’s maar zeer beperkt beschikbaar. Bovendien is ook het gebruik van archiefbeelden lastig: doordat sponsoren veranderen kun je geen beelden van ‘oude’ schaatspakken gebruiken en daarnaast laten archiefbeelden zien hoe mooi de sport op televisie is, terwijl je juist wilt dat mensen naar het stadion komen. Kortom: ook het maken van een schaatscommercial is pure topsport.

Nadat we in het verleden vaak noodgedwongen gebruik moesten maken van archiefbeelden, zijn we in het Olympische seizoen 2014 met een nieuwe commercialreeks gekomen. Hierin speelt de schaatsfan de hoofdrol en hebben de schaatshelden zelf een bijrol. De schaatsfan krijgt onder de aanduiding ‘#schaatsfan’ ook online een doorvertaling; echte schaatsfans kunnen bijvoorbeeld VIP-kaarten of andere leuke prijzen winnen.

KNSB Kwalificatietoernooi

Schaatsbus

In 2014 speelde de schaatsbus, die op aangeven van topsprinter Hein Otterspeer op weg naar Sotsji nog even naar Heerenveen reed, de hoofdrol in de commercialreeks. De schaatsbus werd ook tijdens het seizoen volop ingezet in Friesland (onder meer om schaatsfans naar en van Thialf te brengen) en werd daardoor ook een belangrijke drager van de campagne. Met name op Twitter werd de bus een lokale bekendheid.

Zelf schaatser voelen

In 2015 maakten we wederom drie commercials met daarin schaatsfans in de hoofdrol. Elke commercial had zijn eigen setting, maar het verbindende element was het ‘even zelf topschaatser of schaatscoach voelen’. In de eerste commercial begint een moeder in de woonkamer spontaan te schaatsen wanneer ze Ireen Wust op televisie ziet en in de tweede commercial waant een jongetje zich kampioen door de sprong op het podium te oefenen op de rand van de zandbak.

KNSB - Iedereen is schaatsfan

Innovatieve samenwerking met sponsor

In de derde commercial speelt een stewardess de hoofdrol die de rol van schaatscoach op zich neemt. Deze derde commercial is een bijzondere en innovatieve samenwerking tussen de schaatsbond en schaatssponsor Corendon vanuit het wederzijdse belang: enerzijds promotie van de schaatssport en het toernooi én anderzijds zichtbaarheid van de sponsor en bijdragen aan het imago van Corendon als schaatsfan. De commercial begint met schaatsteam Corendon dat incheckt op vliegveld Eelde. Het wordt daar duidelijk dat de twee topschaatsers Jan Blokhuijsen en Koen Verweij missen. Zij blijken op weg naar het vliegveld autopech te hebben met de Corendon-teambus. Door het laatste stuk te skeeleren (wat ook nog eens spectaculaire promotie van het Drentse landschap opleverde) weten zij, gecoacht door de Corendon-stewardess, nog net op tijd het vliegveld te bereiken. Doordat beide partijen, en de schaatsers zelf, op hun eigen socialmediakanalen volop aandacht hadden voor de commercial was ook de online spin-off van de samenwerking significant. En, ook niet onbelangrijk: Thialf zat vol.

KNSB Corendon

“Meer exposure, zoals de merkenteams nastreven, voegt waarde toe aan de individuele sponsorproposities.”

Middelenmix

  • Commercials
  • Folders/brochures
  • Advertenties
  • Outdoor

Werkzaamheden

  • Concept
  • Copy
  • Art Direction
  • Ontwerp
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht