Hooghoudt

Trakteren op verbinding

Groningers houden van Hooghoudt. En Hooghoudt houdt van Groningen. Voor de 125ste verjaardag van familiedistilleerderij Hooghoudt ontwikkelden wij de opvallende en succesvolle campagne 'Wie jarig is trakteert'.

Algemeen directeur Arno Donkersloot van Hooghoudt omschreef in Adformatie de doelstelling als volgt: “We zijn dankbaar voor de jarenlange trouw van de Groningers. En wat is een blijvender traktatie dan te zorgen voor verbinding tussen Groningers, in het klein of in het groot?”

Hooghoudt - De geest uit de fles

Groot succes

De verjaardagscampagne startte met een reclamespot en een abri- en printcampagne ‘De geest is uit de fles’. Een wensvervullende geest riep vanuit de iconische Hooghoudt-fles Groningers op om hun wensen in te sturen. Deze werden verzameld op een speciale actiesite. Het bleek een groot succes: de doelstellingen van de campagne werden al in de eerste week ruimschoots overtroffen.

Uit de honderden ingezonden wensen kozen medewerkers van Hooghoudt, onder voorzitterschap van Bert Hooghoudt, tien wensen die Groningers voor langere tijd met elkaar verbinden. Via een aparte actiepagina op Facebook stemden Groningers mee over de top-5 die uiteindelijk zou worden gerealiseerd.

Hooghoudt - De wens van Herman Durenkamp

Blijvende verbinding

De vijf winnaars waren zeer divers, maar zetten allen hun prijs in om meer Groningers met elkaar in contact te brengen. Van de vijf gerealiseerde wensen zijn mini-documentaires gemaakt die online en via de lokale televisiezender TV Noord zijn uitgezonden.

"De spontane spin off-activiteiten en de ontstane buzz gaf een geweldige dynamiek."

Gedurende de actieperiode speelden we dagelijks in op actuele gebeurtenissen via pr, een actiesite en social media. Geïnspireerd door het succes van de campagne besloot Hooghoudt om naast de vijf ‘hoofdwensen’ ook tussendoor een aantal kleinere wensen te vervullen. Zo gaf het bedrijf een heel dorp limonade en kreeg een oude buurman van de distilleerderij een exclusieve rondleiding van Hero Jan Hooghoudt. Ook gingen 75 gezinnen die het financieel niet goed hebben, gratis naar het mega-sinterklaasfeest in Martiniplaza.

Aandacht in de media

De campagne kwam veelvuldig aan bod in de lokale media en werd door vakblad Adformatie benoemd tot ‘Campagne van de dag’. MarketingTribune omschreef het kernachtig als ‘Hooghoudt scoort met regiocampagne’.

"Hooghoudt scoort met regiocampagne."

Middelenmix

  • Commercials
  • Posters
  • Advertenties
  • Online advertising
  • Actiesite
  • Outdoor
  • Social Media
  • Facebook App

Werkzaamheden

  • Concept
  • Copy
  • Art Direction
  • Ontwerp
  • Webontwerp
  • Visualising
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht