Elker en Het Poortje

Samen verder kijken

Gezamenlijk een jaarverslag uitbrengen, terwijl je pas het jaar erop gaat fuseren. Die bijzondere keuze maakten Elker Jeugdzorg en Het Poortje Jeugdinrichtingen. Wij ontwikkelden de website www.wekijkensamenverder.nl die het verhaal achter deze samenwerking vertelt.

De jeugdzorg was en is volop in ontwikkeling: andere taken en andere financieringsstromen vragen om een nieuwe, frisse blik op hoe de jeugdzorg in Groningen georganiseerd is. Het werkgebied van Elker en Het Poortje liggen in elkaars verlengde en de organisaties komen elkaar in projecten steeds vaker tegen. Om gezinnen en kinderen drempelloze zorg te kunnen bieden en te voorkomen dat er jongeren tussen wal en schip zouden vallen, onderzochten beide organisaties in 2013 de mogelijkheden voor een intensieve samenwerking. Met het oog op de toekomst kozen ze voor ‘samen verder kijken’. En dat werd ook het motto van het jaarverslag.

Bijzondere navigatie

We bundelden de feiten, verhalen en cijfers op wekijkensamenverder.nl. Het is een website met een bijzondere navigatie. Niet van boven naar beneden zoals op de meeste websites, maar van links naar rechts. Daarmee wordt de bezoeker verleid om zelf ook steeds verder te kijken. Op deze horizon werden de verhalen van de samenwerking en van beide organisaties afzonderlijk belicht.

#verderhelpen #verderontwikkelen #verderkijken #verderdoen

De verderkijker

Opvallend beeldelement in het concept was de ‘verderkijker’: een verrekijker met aan de ene zijde de kleuren van Elker en aan de andere zijde de kleuren van Het Poortje. De verderkijker staat symbool voor de samenwerking: de twee oogstukken maken samen één beeld. Ter ondersteuning van de website kregen alle relaties en medewerkers zelf ook een verderkijker en werden ze uitgedaagd om een Instagram-foto te maken van een situatie waarin ze zelf ook ‘verder keken’.

Innovatieve jaarverslagen

De website www.wekijkensamenverder.nl past in en lange geschiedenis van bijzondere en succesvolle online jaarverslagen die we voor Elker maken. De door Dizain geproduceerde Elker-jaarverslagen over 2009 en 2010 zijn zelfs bekroond met de Deloitte F.G. Kordes-Trofee als beste Nederlandse jaarverslag in de categorie Zorg. In latere jaren werd van deelname afgezien.

In 2011 maakten we een jaarverslag op Facebook. Elker was hiermee de eerste Nederlandse jeugdzorgorganisatie die haar jaarverslag via dit socialmediakanaal publiceerde.

Middelenmix

  • Actiesite
  • Social Media

Werkzaamheden

  • Identiteit
  • Positionering
  • Naamgeving
  • Concept
  • Copy
  • Art Direction
  • Ontwerp
  • Webontwerp
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht