Elker

Branding in de jeugdzorg

Elker is in Groningen de grootste aanbieder van jeugd- en opvoedhulp. Dizain stond aan de basis van dit prachtige merk: wij ontwikkelden de naam, de visuele identiteit, campagnes, de online doorvertaling van het merk en we werken nog steeds zeer nauw samen op strategisch en creatief gebied.

Het logo van Elker is geïnspireerd op schilderijen van Aboriginals. Westerlingen zien ze als abstracte kunstwerken, maar voor de oorspronkelijke bewoners van Australië hebben ze een praktische functie: het zijn landkaarten die de weg wijzen naar belangrijke plaatsen. Ook Elker wijst de weg. De jeugdzorgorganisatie beschouwt het in de complexe jeugdzorgwereld als haar taak om ouders en kinderen drempelloze zorg te bieden en zo snel mogelijk naar de juiste plek te leiden. Want elk kind verdient het om het beste uit zichzelf te halen.

“Als je de weg kwijt bent, heb je iemand nodig die kaart kan lezen.”

De vlakverdeling en kleurstelling in de communicatiemiddelen is afkomstig uit het logo en creëert een organische, warm-menselijke verhouding die goed aansluit op de doelstelling van Elker. In de fotografie staan cliënten, hulpverleners en ouders centraal.

Elker Introductiefilm

Introductiefilm

We introduceerden Elker in 2009 met een bijzondere introductiefilm waarin twee kanten van de jeugdzorg werden belicht. Halverwege de film stellen we de vraag: ‘Wat zou er gebeuren als we het om zouden draaien?’. Het resterende deel van de film geeft het antwoord. De film is op YouTube inmiddels bijna 7.500 keer bekeken.

Gedragscode

In 2014 ontwikkelden we de actualisatie van de gedragscode. Waar dit bij veel organisaties een niet-gelezen dikke brochure is, bestaat de gedragscode van Elker uit tegeltjeswijsheden die je aanzetten tot nadenken. De tegeltjes zijn fysiek in de organisatie verspreid en elke medewerker ontving de ‘tegeltjes’ thuis als DM-mailing. Er werd (en wordt) veel over gepraat en dat is precies de bedoeling.

De samenwerking tussen Dizain en Elker is intensief. Zo ondersteunen we de organisatie op strategisch gebied met het merkenbeleid en het positioneren van de productenportfolio en ontwikkelen we tal van campagnes. Hoogtepunten in de samenwerking zijn de jaarverslagen. In 2009 en 2010 wonnen ‘we’ daarmee zelfs de Deloitte F.G. Kordes-trofee: de prijs voor het beste Nederlandse jaarverslag in de zorgsector. Om ook anderen een kans te geven, besloten we om in latere jaren niet meer mee te doen…

Sinds 2014 ondersteunen wij ook de overkoepelende ‘moedermaatschappij’ Elker Het Poortje op communicatief en creatief gebied.

Middelenmix

  • Film
  • Posters
  • Advertenties
  • Online advertising
  • Website
  • Social Media

Werkzaamheden

  • Identiteit
  • Positionering
  • Naamgeving
  • Concept
  • Copy
  • Art Direction
  • Ontwerp
  • Webontwerp
  • DTP
  • Projectbeheer
Volgende case Naar het overzicht