Stimuleer als contentbrand je (online) sales

Bedrijven en merken doen er alles aan om zichzelf ook online zo goed mogelijk te presenteren. En ze moeten ook wel. Want dagelijks komen er ontelbare websites, blogs en webshops bij. De concurrentie is dus moordend. De stap van offline naar online is vaak snel gezet. Maar dan?

Bedrijven zijn er meester in: content bedenken die zij zelf super leuk vinden. Commercials, artikelen, blogposts en andere contentbrouwsels waarin ze zelf de hoofdrol spelen, maar waar hun lezers niet op zitten te wachten en dus toch bij de concurrent gaan kijken. Wat hebben bedrijven als Schorem, Linda Magazine en Wehkamp gemeen? Het zijn allemaal contentbrands. En daardoor beschikken ze allemaal over een flinke dosis aantrekkingskracht.

Audience first

Wat Wehkamp, Linda en Schorem ook gemeen hebben, is dat ze hun online publiek op de eerste plek zetten. Ze schrijven, filmen en fotograferen voor hen. Geen verhalen over zichzelf, over hoe goed ze zijn en wat ze allemaal wel niet doen. Goed voor hun ego, minder goed voor de relatie met de lezer. Wehkamp weet als geen ander hoe ze content moet produceren die haar bezoekers echt inspireert. Ze doet dat op geheel eigen wijze  en vanuit haar merkwaarden. De focus ligt uiteraard op de lezers/bezoekers. Wehkamp wil natuurlijk zo veel mogelijk online sales genereren, maar heeft als doelstelling het grootste contentplatform van Nederland te worden en is hiermee al goed op weg. Alleen Linda Magazine is nu nog groter dan de webshop. Door de focussen op content weet Wehkamp haar bezoekers iets extra’s te bieden. Wehkamp helpt en inspireert met haar content. Wie wehkamp.nl bezoekt zal het gevoel van een magazine krijgen. En zeg nou zelf, dat winkelt prettig.

Creëer beleving  

Schorem Haarsnijder & Barbier is een authentieke “echte mannenkapper” in Rotterdam waar je onder het genot van een goed glas whiskey terecht kan voor een uitgebreide knip- en scheerbeurt. Zonder vrouwen. Hoewel ze dol op vrouwen zijn, zijn ze bij Schorem van mening dat je als man zo nu en dan een momentje voor jezelf nodig hebt. Schorem is een mooi voorbeeld van een lokale barbier, die door volkomen zichzelf te zijn een enorm publiek heeft weten te bereiken. Ze hebben een echt consistent verhaal weten neer te zetten en daarnaast ademt Schorem een en al beleving. En die beleving weten ze ook online erg goed uit te dragen door alle content die ze maken en verspreiden. Al hun content, zowel offline als online, ademt de authentieke sfeer van de jaren ’50. Ze bereiken hiermee een actieve betrokkenheid van hun publiek. En last but not least, ze richten zich volledig op de behoeften van hun klanten. Schorem doet dit op geheel eigen wijze: zonder vrouwen, maar met whiskey, sterke verhalen en goede muziek.

Conversatiewaardige content

Laat je content aansluiten op je doelstellingen en produceer geen content om de content. Produceer conversatiewaardige content. Ofwel, content waar mensen graag over praten, content die het waard is om door te vertellen. Dat zijn goede verhalen. Wehkamp doet dit met tips en tricks en de laatste trends. Ze inspireren en helpen. En op die manier verkopen ze toch dat ene jurkje aan me. Linda Magazine produceert enorm veel content, maar is wel selectief en doet dit altijd vanuit haar kernwaarden, o.a.: sexy, lef, gedurfd, open, tegendraads, maar altijd met een knipoog. Hierdoor is Linda anders dan andere online magazines en kan ik Linda verkiezen boven concurrenten zoals Vogue en Glamour.

Schrijf vanuit een behoefte, en doe dit vanuit je eigen kernwaarden. Wees geen webshop of een tijdschrift, maar een contentbrand.

Gedraag je als contentbrand

Bewijs je lezer/bezoeker een dienst met relevante content. Schrijf vanuit een behoefte, en doe dit vanuit je eigen kernwaarden. Wees geen webshop of een tijdschrift, maar een contentbrand.  Veel online bedrijven zoals webshops focussen alleen op sales. Contentbrands willen ook verkopen, maar focussen op content produceren. Het is een andere mindset, waarbij je de lezer centraal stelt en niet jezelf. En juist hiermee stimuleer je sales.

Om te leren denken als mediabedrijf/uitgever zijn een paar punten van belang. Zet allereerst je lezers op de eerste plek. Wat zouden je lezers dan willen lezen? Creëer beleving met je content. Probeer hierbij vooral te kijken naar mogelijkheden die je hebt en niet naar de beperkingen. Iedereen kan iets met film doen en het hoeft geen gelikte commercial te zijn. Met een iPhone en handige apps schiet je tegenwoordig zelf filmpjes. Richt je ook op conversatiewaardige content. Content die het delen waard is. Content die niet alleen leuk is, maar waar je lezers echt iets aan hebben. Dan ga je stappen zetten als contentbrand!

Meer artikelen