Hier begint mijn verhaal

Mijn naam is Sietse Manning. Vanaf vandaag ga ik aan het werk bij Dizain. Maar wat ga ik daar eigenlijk doen? En wat denk ik toe te voegen aan dit gezellige bedrijf?

Het is maandagmorgen, kwart over 8. De Mediacentrale ligt gehuld in een dunne mist en een waterig zonnetje maakt dat de Euroborg, die opdoemt aan mijn linkerhand, scherp aftekent tegen een witte lucht. Ik kom aan op mijn fiets. Gevestigd in een voormalige energiecentrale staat binnen de Mediacentrale nog steeds het doorgeven van energie centraal. Hoewel door de komst van televisie en de computer beeld en geluid een steeds grotere rol spelen binnen de media, is ook tekst nog steeds van cruciaal belang. Ik ben hier dan ook om mij bezig te houden met het geschreven woord, een logische keuze vanuit mijn studie Nederlandse Taal en Cultuur. Ik ga bij Dizain aan de slag als contentmarketeer. Een barokke, roodfluwelen bank siert de ontvangsthal. Ik loop naar binnen en begin met een kop koffie.

De eerste kennismaking

Alpine vergezichten wandgroot afgedrukt en robuuste meubels van steigerhout, met aan één muur de gevel van een Zwitserse blokhut; de ‘alpenweide’ is iedere maandagochtend traditiegetrouw het decor van het werkoverleg. Er wordt stilgestaan bij de belangrijke zakelijke, maar ook de minstens zo belangrijke niet-zakelijke aspecten van de voorgaande en komende werkweek. Zo krijg ik in één adem te horen dat er een belangrijke pitch gepland staat voor deze week en dat het verrassingsdiner voor René van afgelopen week een groot succes was. Vooral ook het zelf mayonaise maken. Na het overleg kom ik erachter dat kosten noch moeite gespaard worden voor mij; Kenny offert zelfs een deel van zijn bureau op om ruimte te maken voor de aangerukte iMac. Op deze typemachine gaat het dan gebeuren.

Het eerste werk

Contentmarketing, dat is waar ik mij hoofdzakelijk mee bezig zal houden. Deze term is vrij recentelijk geïntroduceerd en wordt door de Content Marketing Institute omschreven als:

"Een marketinginstrument voor het creëren en verspreiden van betekenisvolle en waardevolle content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken, te werven en te binden met als doel de klant tot een gerichte handeling te laten overgaan."

Wat voor deze term belangrijk is, en wat voor mij ook zwaar meeweegt, zijn de termen ‘betekenisvolle en waardevolle content’. Het volstaat voor merken tegenwoordig niet meer om heel hard te schreeuwen dat je de beste bent. De klant is koning, keizer zelfs bijna, want de consument bepaalt zelf alles: wanneer neemt hij informatie tot zich? Welke informatie? Hoeveel? Advertenties worden structureel geblokkeerd met AdBlockers en reclames worden steevast weggezapt of doorgespoeld. Het heeft dus geen zin meer om te zeggen: koop iets bij mij! Je moet er voor zorgen dat de klant naar jou wil komen, op eigen initiatief, omdat jij iets toevoegt aan het leven van de consument.

Hoe dit verder in zijn werk gaat zal ik in de komende maanden leren. Een nuttige bijdrage in dit leerproces was voor mij de documentaire The Story of Content, waarin uiteen wordt gezet hoe marketing aan het veranderen is. Zoals Seth Godin hierin geciteerd wordt: ‘contentmarketing is de enige vorm van marketing die nog over is.’ De inhoud van berichten wordt steeds belangrijker. Tuurlijk, het product dat je verkoopt is belangrijk. Maar waarom verkoop je dat product? Dat verhaal is van veel grotere waarde voor de consument. Ik heb er zin in om dat verhaal te gaan creëren.

Meer artikelen