Branding is de toekomst

Het vertellen van een verhaal wordt in een wereld vol met merkenprikkels steeds belangrijker, zegt René Blokzijl. Zijn reclamebureau Dizain dwingt klanten dan ook na te denken over hun eigen verhaal. ‘We stellen zeer wezenlijke, maar voor veel bedrijven complexe vragen over hun identiteit. Het verplicht je als ondernemer om na te denken wie je bent en wat jou bijzonder maakt, aldus Blokzijl.

Wat doet Dizain precies?

‘We zijn een strategisch en creatief merkenbureau. Ik noem ons met nadruk geen reclamebureau. Ons vak is dusdanig veranderd dat ik vind dat “reclamebureau” niet langer de lading dekt. Reclame gaat vaak over de buitenkant, over de uitingsvormen van een merk en wordt nog vaak geassocieerd met kekke plaatjes of pakkende teksten. Als strategisch bureau zijn we bezig met branding, waarvan we heilig geloven dat het steeds belangrijker gaat worden.’

Hoe gaan jullie te werk?

‘We geloven in een van binnen-naar-buitenbenadering. We starten een traject met heel essentiële vragen die we onze klanten voorleggen. Wie ben je? Waarom doe je de dingen die je doet? Wat is jouw drijfveer? Wat maakt jou zo bijzonder? Ik geloof in de oerkracht van een merk. Maar die moet je wel eerst ontdekken. Dus ga je met je klant om tafel om die kracht naar boven te halen. Zodra je dat weet, kun je een merk in de markt gaan zetten.’

"Ik geloof in de oerkracht van een merk. Maar die moet je wel eerst ontdekken".

Waarom kiezen jullie voor deze benadering?

‘Merken zijn net mensen. De manier waarop je je kleedt, waarop je praat en hoe je je gedraagt zegt al veel over wie jij bent. Maar ons vak gaat over het ontwikkelen van een identiteit voordat je een merk in de markt gaat zetten. We leven in een wereld waarin continu ‘ik ben er ook!’ wordt geschreeuwd. Veel bedrijven doen elkaar na en communiceren daarom ook ongeveer dezelfde boodschap. Ze hebben geen overtuigend antwoord op de waarom-vraag. Verhalen vanuit de oerkracht van een merk worden steeds belangrijker omdat we steeds vaker iets op gevoel of intuïtie kiezen. We willen daarom eerst het verhaal en dan pas de feiten.’

Werkt deze aanpak voor elk bedrijf?

‘Ik geloof er in dat deze aanpak voor elke onderneming en voor elke branche werkt. We werken voor de meest uiteenlopende sectoren. Natuurlijk vinden sommige klanten het beantwoorden van de essentiële merkvragen best lastig. Het is frappant te zien dat er best veel grote bedrijven of kleinere ondernemers zijn die zelf eigenlijk niet goed kunnen vertellen waarom ze bijzonder zijn. Ze zijn het zicht op hun eigen authenticiteit kwijtgeraakt. Daar komt nog bij dat je bij grote ondernemingen nog wel eens met politiek en weinig bewegingsruimte te maken krijgt. Kleine ondernemers kunnen vaak beter de vraag beantwoorden waarom ze doen wat ze doen.’

Hoe zet je als bedrijf een merk succesvol in de markt?

‘Succes heeft veel te maken met hoe serieus je branding als bedrijf neemt. Ik zie het als de fundering van je bedrijf. Veel directeuren denken: marketing is iets voor de marketing- en communicatieafdeling. Dat is niet zo. Branding is veel meer dan een toffe campagne bedenken. Branding realiseer je met jouw hele bedrijf en komt tot uiting in je communicatie, symboliek en het gedrag van je medewerkers. Als je dat goed doet als bedrijf breng je storytelling over jouw merk op gang.’

"Succes heeft veel te maken met hoe serieus je branding als bedrijf neemt. Ik zie het als de fundering van je bedrijf."

Dus branding heeft de toekomst?

‘Daar ben ik van overtuigd. Het gaat ook alleen maar belangrijker worden. We leven in een wereld waarin we dagelijks enorme hoeveelheden informatie op ons krijgen afgevuurd. Kijk maar eens hoeveel productprikkels je alleen al in de supermarkt krijgt. Het wordt ook steeds meer diffuus. Social media worden bovendien belangrijker voor bedrijven. Bij veel mensen lopen werk en privé steeds meer door elkaar heen. Consumenten leven in een wereld waarin ze continu informatie voor hun neus hebben en steeds meer luisteren naar hun gevoel. Daarin moet je als bedrijf aantrekkingskracht hebben, zodat de keuze op jou valt.’

Tekst: Tom Tieman

Fotografie: Jan Buwalda, Annemarijn Vlinder

Meer artikelen