Boeken versus digitale toepassingen in het onderwijs

De toekomst van het onderwijs is een veel besproken en bediscussieerd onderwerp. Docenten hebben te maken met leerlijnen en andere standaarden in het onderwijs. Iedereen denkt te weten hoe het beter kan of zou moeten.

Tegelijkertijd leven we in een tijd waarin kinderen opgroeien met tablets en online games. Boeken en kranten vinden ze maar onhandige dingen. En verdienmodellen van uitgeverijen zijn vooral nog gebaseerd op het verkopen van zo veel mogelijk boeken. Het is evident dat jongeren van vandaag meer hebben met digitale omgevingen dan met stoffige boeken die je aan het begin van ieder schooljaar urenlang aan het kaften bent. Kunnen de verhalen uit die schoolboeken niet op een andere manier effectief aan de doelgroep gepresenteerd worden? Hoe creëren we een digitale leeromgeving waar jongeren zich thuis voelen.

Alles is content

Uitgevers begrijpen ook dat het gebruik van enkel een schoolboek verouderd is. In de basis gaat het om de inhoud, de content. Daarna moet er een geschikte vorm gekozen worden om de content over de bühne te brengen. Schoolboeken staan vol verhalen, vol mooie content. Geschiedenisboeken zijn hier een mooi voorbeeld van. En die content kan op diverse manieren weergegeven en vormgegeven worden zodat het aankomt bij de doelgroep. Boeken kunnen hier zeker nog een rol in spelen. Er zal wel steeds meer gekeken moeten worden naar aanvullende en versterkende middelen. Niet ieder kind leert op dezelfde manier. In online branding zien we ook dat iedereen anders omgaat met content. Je hebt mensen die snel een keuze maken, of juist langzaam. En mensen die kiezen op basis van gevoel of feiten. Hier kun je je content op aanpassen. Uitgevers van lesboeken zouden meer moeten denken als marketeers en kijken hoe ze de boodschap zo effectief mogelijk kunnen overbrengen op de doelgroep en ze eventueel aanzetten tot een actie.

"In online branding zien we ook dat iedereen anders omgaat met content."

Digital natives

Met het wereld wijde web tot onze beschikking is iedereen vrij om te leren wat, waar en wanneer hij wil. Online is alles te vinden wat we nodig hebben om te ontdekken wat ons ligt en om onszelf te ontwikkelen. Iedereen geboren na 1980 is een digital native, wat inhoudt dat mobile devices en online toepassingen hen met de paplepel zijn ingegoten. Deze groep is anders. Ze lezen en schrijven anders, gaan op een andere manier met elkaar om. Ze communiceren anders. Dat vraagt ook om een andere aanpak wat betreft onderwijs en hoe we omgaan met content.

Onlangs hadden we bij Dizain een grote groep digital natives over de vloer in het kader van CheckTheBizz. Dit is een onwijs leuk initiatief waarbij middelbare scholieren de kans krijgen bij bedrijven binnen te kijken en te werken aan leuke cases. Op die manier ontdekken ze wat ze leuk vinden. Ze mochten aan de slag met een concept voor een digitale leeromgeving. Wat bleek? Jongeren hebben erg behoefte aan interactie tussen elkaar. Door dit te faciliteren binnen een leeromgeving kunnen ze contact zoeken met mede leerlingen in andere steden of zelfs andere landen. Afstand is geen probleem meer. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Leren is niet alleen kennis tot je nemen. Leren is ook tips uitwisselen, elkaar helpen bij opdrachten en ook elkaar onderling enthousiasmeren. En dat wordt op deze manier wel erg makkelijk. Het zorgt er tevens voor dat het leren leuker wordt en meer vanzelf gaat.

Content en online platforms

Content en techniek gaan hand in hand. Samen vormen ze de ingrediënten voor mooie online platforms. Aan content geen gebrek. De schoolboeken staan er vol mee en het internet ook. Gecombineerd met de technieken van nu kunnen we effectievere platforms ontwikkelen die goed aansluiten bij de behoeften van de leerlingen om de boodschap nog beter bij de verschillende doelgroepen te presenteren. En omdat iedereen anders content tot zich neemt, is content mapping een erg effectieve manier. Met contentmapping kun je de content, bijvoorbeeld een lesboek, opknippen in kleinere stukken en verspreiden over verschillende middelen. Voor ieder wat wils, zou je kunnen zeggen. Een boek kan hier een onderdeel van zijn. Video, foto’s, (interactieve) infographics, online platformen en games op tablets zijn aanvullende en versterkende middelen hierin.

"Content en techniek gaan hand in hand. Samen vormen ze de ingrediënten voor mooie online platforms."

Digitale leeromgevingen zijn meer dan alleen een digitaal lesboek. Goede digitale leeromgevingen faciliteren de behoeften van de jongeren. Op deze manier kun je de content (lees: lesstof) beter op de jongeren overbrengen, creëer je een omgeving waar jongeren zich thuis voelen en op hun manier kunnen leren, alleen of met (hulp van) anderen die ze online vinden

Meer artikelen